Portre Fotoğraflarda Keskinlik İpuçları

by

Portre fotoğrafı çekeriz çoğumuz.  Fotoğraf çekmeye başladığımız ilk zamanlar her şeyden biraz çekeriz. Portre fotoğrafçılığı, manzara fotoğrafçılığı, makro fotoğrafçılık, yemek fotoğrafçılığı gibi farklı alanlarda fotoğraflar çekeriz. Fotoğrafta keskinliği her fotoğrafta arasak da özellikle portre fotoğraflarında daha çok ararız. Gözlerdeki “şarpın” keskinlik bizim en çok sevdiğimizdir. Gözler keskin olmalı, arkası bulanık çıkmalı, renkler harika olmalı. Photoshop yapmadan photoshoplanmış gibi olmalı gibi düşüncelere kapılırız. Aslına bakarsanız portre fotoğraflarında keskinliği sağlamanın birkaç yolu var. Eğer portre fotoğrafçılığında keskinlik meraklısıysanız bu söylediklerimi dikkate almanızı öneririm. Şimdi Portre Fotoğraflarında Keskinlik İpuçlarını sıralayalım.

Portre Fotoğrafçılıkta Keskinlik

Portre fotoğrafçılığında keskinlik sağlamanın temel olarak iki yolu vardır. Bunlardan ilki diyaframı kısmak diğeri ise alan derinliği ile konuyu keskinmiş gibi göstermek. Buna alan derinliği keskinliği de denebilir.

Babak Fatholahi

İlki ile başlayalım ve portre fotoğrafçılığında diyafram ile keskinliği nasıl artırırız, bir bakalım.

Fotoğrafta diyafram algılayıcıya; filme veya sensöre düşen ışığın miktarını ayarlamaya yarar. Yani içeriye girecek olan ışığı azaltmak veya çoğaltmak, diyaframın asıl amacıdır. Diyafram yaprakları ile bu görevi yerine getiren lensin bu işlevinin ayrıca alan derinliği ve keskinliğe de etkisi vardır. Sebebini açıklayalım.

Diyafram Portrede Etkili

Lens ya da objektif, birçok optik eleman ve bu elemanları bir arada tutan gruplardan oluşmaktadır. Optik elemanların kalitesi sizin fotoğraftaki keskinliği aramanızla doğrudan bağlantılıdır. Buna rağmen her lenste bu keskinliği bulmanız olası değildir. Örneğin 18-55mm lens kit lens olarak sunulur. Bu kit lensi alt serilerde sunan markaların buradaki temel amaci birçok işi bir arada sunabilsin ama her şeyden azcık yapsın ve fiyatı da uygun olsundur. Yani 18-55mm lenste ultra kaliteli bir optik beklemeyin demek istiyorum. Buna rağmen bu tarz lensler ile keskin fotoğraf alınamaz da değil tabii ki. Ama fotoğraflarınızda keskinlik arıyorsanız 18-55mm lensi nasıl kullanmalısınız.

Temel manada tüm lensler optik elemanların merkezinden geçen ışığı ve görüntüyü sensöre aktarır. Merkezin dışında kalan kısımdan aldığı ışık ve görüntü merkezden aldığı ile değerlendirildiğinde daha az keskin ve vignet etkisi ile daha düşük pozlanmış gibi görünür. Bunda optik eleman ile birlikte lensin yapısıyla da alakalı olabilir. 18-55mm lens ile devam ederek anlatayım. f/3.5-5.6 diyafram açıklığına sahip bu lens ile f/3.5 diyafram değerinde çekeceğiniz fotoğraf keskinlik konusunda zayıftır. Burada yapmanız gereken ise diyaframı kısmak yani diyafram değerini artırmak olacaktır. Böylece içeriye giren ışığı sınırlandırmış ve optiklerin merkezinden aldığı ışığı daha kaliteli şekilde algılayıcı ya da sensöre ulaşmasını sağlamış olursunuz. Daha doğru ışık ise daha keskin fotoğraflar ve daha dikkat çekici bir göz keskinliği sunar.

Yalnız dikkat;  diyaframı gereğinden fazla kısmak keskinliğe olumlu etki yapacağım derken netsiz ve bulanık fotoğraflar almanıza da sebebiyet verebilir. O sebeple diyaframı minimum değerden sadece iki tık üstüne ayarlamanızı tavsiye ederim.

Alan Derinliği Olmadan Olmaz

Portre fotoğrafçılıkta keskinliği sağlamanın ikinci yolu ise alan derinliği keskinliği diyebileceğimiz bir keskinlik algısı oluşturmaktır. Portre fotoğrafçılıkta konuyu yani portreyi ön plana çıkarmak ve konuyu arka plandan ayırmak için açık diyafram kullanırız. Örneğin 85mm f/1.8 bir lensimiz var. Bu lensin maksimum diyafram açıklığı f/1.8’dir. istersek f/16 değerine kadar da çıkartabiliriz. Ama portre fotoğrafçılıkta istenen etkiyi ve alan derinliği keskinliği sağlayabilmek için diyaframı f/1.8’de kullanmamız gerekir. Böylece konunun arkasında kalan netsiz alanın izleyicinin algısından kaçırılması ve düzleştirilmesi sağlanır. Arka plan dikkatleri çekmeyince konu ön plana çıkmış ve alan derinliği keskinliği diyebileceğimiz ve portre keskinmiş gibi gösterilebilir. Burada temel olarak yapılması gereken diyafram en açık değerine getirilmeli, konuya yaklaşılmalı ve konunun arkasındaki manzara, doğa, mimari, şehir gibi unsurların portresini çekeceğiniz kişiden uzak olması, ayarlanması sağlanmalıdır. Daha keskin görüntüler için ise konuya daha fazla yakınlaşıp diyaframı bir iki tık kısabilirsiniz. Fazla kıstığınızda ise arka plan daha belirgin şekilde görüneceğinden fazlasını yapmamanızı tavsiye ederiz.

Bu iki temel ipucunun dışında başka şekillerde de keskinliği artırmanın, özellikle portre fotoğraflarında keskinliğin üst seviyede olmasının sağlanması için yöntemler de mevcut. Bunları ilerleyen konularda bahsedelim.

Fikir ve görüşlerinize her zaman açık olduğumuzu söyleyebilirim. Fikirlerinizi yazının altına yorum olarak bırakabilirsiniz.

Keskinlikten nasibini almış portreleri izleyelim şimdi de.

Max Gorbunow – Canon EOS 5D Mark II 200mm/ƒ/11.0/1/125s/ISO 125
Canon EOS 6D
EF50mm f/1.4 USM – 50mm/ƒ/2/1/125s/ISO160
Babak Fatholahi

 

Alessio Albi – NIKON D810 – 50.0 mm f/1.4 – 50mm/ƒ/5/1/80s/ISO 400

Canon EOS REBEL T2i
85mm/ƒ/2.8/1/320s/ISO 100
Alexander Vinogradov – Sony A99 Sony 135/1.8 ZA 125mm/ƒ/3.5/1/160s/ISO 1250
Roman Shalenkin – canon 5d mark 3 50mm 1.4
NIKON D800E 50.0 mm f/1.8 50mm/ƒ/2/1/320s/ISO 100
Petr Kaykov – NIKON D300S 70mm/ƒ/6.3/1/200s/ISO 100
Evgeny Freyer – Canon EOS 5D Mark III 85mm 85mm/ƒ/2/1/2000s/ISO 200
Сергей Сорокин – Canon EOS-1D X
EF85mm f/1.2L II USM
85mm/ƒ/5.6/1/125s/ISO 100
Keszi László – NIKON D90
50.0 mm f/1.4
50mm/ƒ/2/1/200s/ISO 100
Georgy Chernyadyev – NIKON D610
35.0 mm f/1.4
35mm/ƒ/2/1/640s/ISO 100

 

Belki Bu Gönderiler İlgini Çeker ?