Kompozisyon Oluştururken İzlenecek 10 Kural

by
Like
Beğen Muhteşem Haha İnanılmaz Üzgün Kızgın
295

Merhabalar, yine farklı bir kılavuz ile karşınızdayım. Uzun zamandır çekimlerden fırsat bulup çeviri yapamıyordum. Bir süre önce başladığım bu kılavuzu bitirip hemen sizlerle paylaşmak istedim.  🙂

Diyelim ki bir çekimin ortasındasınız ışık mükemmel durumda, model ve ya konunuz da harika görünüyor. Bu koşullarda bile çok etkileyici fotoğraflar çıkmıyorsa kompozisyon oluşturmakla ilgili bir sorun olabilir.

Çekimi iyi bir şekilde oluşturmaya özen göstermezseniz çok daha yaratıcı kareler çıkartmak yerine sıradan fotoğraflar ile eve dönebilirsiniz. Bu nedenle kompozisyon oluşturmak önemlidir. Çekeceğiniz karelerin üzerinde düşünmelisiniz. Hadi şu 10 kurala geçelim.

 

 

Hem Dikey Hem Yatay Çekimler Yapın

 

Fotoğrafçılığa ilk başladığımda, çektiğim kareleri incelerken bir şey fark ettim.

Manzara fotoğraflarını yatay, portre fotoğraflarını ise dikey kadrajla çekiyordum.  Bu yaklaşımda yanlış bir şey yok;

Ancak insanlar fotoğraflarınızı izlerken onları şaşırtmanızı ve beklenmedik, sıradan olmayan çerçeveleri görmek isterler.

Fotoğraf çekerken kullandığını en boy oranını değiştirmeye başladığınızda işin biraz daha zor kısımlarını fark edebilirsiniz. Örneğin bir manzarayı dikey kadraj ile çektiğinizde fotoğrafın alt kısmını ve üst kısmını dolduracak öğeleri düşünmeye başlıyorsunuz.

Kompozisyonlar konusunda sizi geliştirecek bir yöntem de aynı fotoğrafı hem dikey hem yatay olarak çekmek ve bilgisayar başında karşılaştırma yaparak hangisinin ne hissettirdiğini öğrenmek.

Bu arada sizlerden küçük ve kişisel bir ricam var konuyla ilgili görüşlerinizi kadraj kullanımınız, en boy oranları, dikey fotoğraf çekmek mi yatay fotoğraf çekmek mi daha çok hoşunuza gider? bunları sitenin en altında bulunan söze katıl, yorum bırak kısmından yazarsanız çok sevinirim. 🙂 Hemen çok bölünmeden ikinci ipucuna geçiyorum. 🙂

 

Ana Hatları Kullanmak.

 

Özellikle manzara fotoğraflarında güçlü bir kompozisyon aracı olan ana hatları ve çizgileri kullanmak önemlidir.

Bu hatların görevi izleyicilerin fotoğrafta bakmaları gereken yerleri anlamalarına yardımcı olmaktır.

Bu çizgiler ve hatlar izleyicinin bakışını ana konuya yönlendirebildikleri zaman doğru kullanılmış olurlar.

Yol, çitler, duvar gibi bir çok çizgisel mekanlar ana hat olarak kullanılabilir. Kompozisyonu  bu şekilde kuvvetlendirebilirsiniz.

 

Tabi bu ana hatlar her zaman bu kadar açık olmak zorunda değil örneğin yukarıdaki fotoğrafta çekimin sol tarafındaki düşmüş ağaç doğrudan adama işaret ediyor. Bu türden ince düşünülmüş bir ana çizgi kullanımı son derece etkilidir ve izleyenler çoğu zaman istemsiz olarak bu karelerden etkilenirler.

 

Dikey ve Yatay Çizgilerle Kendinizi Sınırlamayın

 

Ana hatları ve çizgileri düşünürken, dikey ve yatay çizgiler kullanmaya eğilimliyizdir. Bu çok doğal.

Ancak, bu çok sık karşılaşılan bir teknik olduğu için biraz sıkıcı olabilir. Özellikle yatay çizgiler konusunda.

İzleyicilere beklemedikleri bir şey hissettirmek için çapraz çizgilerde kullanılabilir.

Yukarıdaki fotoğrafta, iki dizi çapraz çizgi vardır – nehir ve güneş ışınları.

Bu çapraz çizgilerin nasıl bir dramatik etki yarattığına dikkat edin.

 

Basit Tut

 

Hayatın her alanında olduğu gibi fazla olan şey iyidir algısı fotoğrafçılıkta da var. Halbuki en etkileyici kareler sadelikten ve basitlikten yola çıkılarak çekilmiştir.

Buna benzer bir konuyu çok severek takip ettiğim Barış Özcan “Az Çoktan Fazladır” isimli videosunda anlatmıştı. Bağlantıya tıklayarak o makaleye ve videoya ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafı sadeleştirmek izleyiciye dinlenme ve mola fırsatı verecektir.

Bir çok objeden ve karmaşık arka planlar yerine basitleştirilmiş bir kompozisyon, izleyicinin ana konuyla daha kolay bir şekilde etkileşim kurmasını sağlar.

Peki sahneyi nasıl basitleştiririz ?

Öncelikle kuvvetli bir konu seçin ve yukarıya bıraktığım örnekteki gibi o konu şekil, doku, renk, ışık bakımından diğer objelerden ayrılabilir olsun.

Ardından, konuyu görüntüleyenlerin kaçıramayacağı bir şekilde çerçeveleyin. Gerekirse, sahnenin diğer unsurlarını kesin. Kadrajınızı buna göre oluşturun.

Bu fotoğrafta, kadın açık bir şekilde öznedir, ancak çevredeki alanın renkleri ve dokuları, daha güçlü bir bileşime katkıda bulunur, ancak kadının önüne geçmezler.

 

Çerçeveyi Doldur

 

Daha etkili bir kompozisyon yaratmanın kolay bir yolu (tabi yine basit tutarak) çerçeveyi konunuzla doldurmaktır. 🙂 Yukarıda görüyorsunuz anlatmaya gerek yok.

Çerçeveyi doldurmak fotoğrafın daha fazla etki yaratmasını sağlar çünkü etrafındaki tüm dağınıklığı izleyiciden saklamış olursunuz.

Bu çerçeveyi ayarlamanın pek çok yolu vardır. Uygun bir lens ile bunu yapabilirsiniz, konuya yaklaşarak ya da bilgisayar başında kırparak kadrajınızı düzenleyebilirsiniz.

Sonuç olarak çerçeveyi doldurmak daha uzun süre izlenebilecek fotoğraflar anlamına gelir.. 🙂

 

Arka Plan Hakkında Düşünmek

 

Çerçeveyi önceki bölümde anlatıldığı gibi doldurduğunuzda, arka planda neler olup bittiğine daha az bakıyoruz ve konuya daha fazla odaklanıyoruz.
Fakat bazen, arka planda olan şey, görsel olarak ilginç olabilir ve tüm görüntüyü birbirine bağlamaya yardımcı olabilir.
Bu durumda arka plan ile nasıl çalışacağımızı düşünmek ve belirlemek önemlidir. Arka planı flu yapmazsak karmaşık bir görüntüye dönüşebilir. Bu dengeyi doğru kurmalıyız.
Yukarıdaki görüntü bunun için ideal bir örnektir.
Çocuk birincil konu, ama arka plan ipucu vererek, bu fotoğrafı daha ilginç bir çekim haline getiriyor.
Ormanlık manzara – bulanık olsa da – bu fotoğrafın çekildiği yere ve o sırada çocuğun ne yaptığına dair bir bağlam sağlıyor.
Başka bir deyişle, arka plan çocuk hakkında daha eksiksiz bir hikaye anlatmak için yardımcı oldu ve bu daha güçlü bir kompozisyon sağladı.

Konuyu Dengelemek

 

Altın Oran Kuralını belirtmeden kompozisyon hakkında hiçbir yazı tamamlanmamıştır sanırım.

Muhtemelen bildiğiniz gibi, 3/1 (üç bölü bir- altın oran) kuralı, konunuzu çerçevenin ortasına koymaktan kaçınmanız gerektiğini belirtir.

Ortada yer alan konular fotoğrafta statik bir görüntü oluşturur. Ancak statik görüntüler yerine daha aktif ve hareketli bir algı için modeli ya da konuyu daha farklı konumlandırarak fotoğrafa dinamik bir etki katılabilir.

Tabi sadece konuyu merkezden uzaklaştırmak doğru bir hareket değildir bunu yaparken çevreyi ve kompozisyonu düşünmek gerekir.

Bu örnekte, fotoğrafın sol tarafındaki dalgaların oluşturduğu doku, çekimin sağ tarafındaki adamın varlığını ortaya çıkarmaktadır. Dahası, adamın sağ taraftaki konumlandırması, solumuza doğru yürümeye devam edeceği duygusunu veriyor ve daha dinamik bir fotoğraf  sağlamaya yardımcı oluyor.

 

Konu Alanında Hareketlilik Sağlayın

 

Fotoğraflar hareketsiz ve iki boyutlu olsa da, hareket hissini iletmenize yardımcı olan birleşimsel hileleri vardır.
En etkili olanlardan biri, konu alanınızda aktif bir alan bırakmaktır. Böylece fotoğrafta bir hareket duygusu verilebilir. Bu hile genellikle koşan bir hayvan veya hareketli bir araba gibi şeyler fotoğraflarken kullanılır – konu çerçevenin bir tarafına önlerinde boş alan olacak şekilde yerleştirilir.
Bu kavram, yukarıdaki fotoğrafta da gösterilmiştir.

Bu fotoğrafta balıkçı özellikle sola yaslanmış ve yaptığı eylem için aktif bir alan oluşturulmuş böylece izleyici fotoğrafa baktığı zaman balık ağlarının atılışını hayal edebiliyor.

 

Renkler!

 

Bazı fotoğrafçılar çekimlerinin renklerini aşırı derecede arttırıyorlar. Bu da onları doğal görünümünden uzaklaştırıyor.

Renk en önemli unsurlardan biridir. Çok parlak ve artmış renkler sahte görünür ama bazı durumlarda kullanışlı yanları da vardır.

Aslında, renk, bir izleyicinin dikkatini çekmek için en etkili yollardan biri.  Yukarıdaki fotoğrafta, plaj havlusu ve şemsiyelerin renklerinin nasıl ortaya çıktığına dikkat edin.

İpucu: Fotoğraflarınızda zıt ve kontrast oluşturacak renkleri kullanabilirsiniz. (Turuncu ile Mavi ya da Kırmızı ile Yeşil gibi)

 

Tüm Kuralları Yok Sayabilirsiniz.

 

Bunları ve diğer kompozisyon kurallarını öğrenmek önemli olsa da, onları ne zaman kırılacağını öğrenmek daha da önemlidir.

Bu konuda da sizlerin görüşlerini merak ediyorum. en alttaki söze katıl kısmından yorum bırakırsanız çok çok sevinirim. Sizce kurallara uyulmalı mı yoksa kuralları bilip onları bilinçli şekilde kırmalımıyız ?

Fotoğraf genellikle hissetmekle ilgilidir ve bazen  doğru duyguyu erebilmek için kuralları çiğnemek gerekebilir.

Evet sizlerden de konuyla ilgili görüşleri bekliyorum. Facebook yorumları yerine en alttaki alandan yorum atarsanız blog için daha faydalı olacaktır. 🙂 Seviliyorsunuz, sonraki yazıda görüşmek üzere..

 

Facebook Yorumları
Like
Beğen Muhteşem Haha İnanılmaz Üzgün Kızgın
295

Belki Bu Gönderiler İlgini Çeker ?

6 Comment
  1. Cem Arda 4 hafta ago
    Reply

    Çok faydalı bir yazı olmuş teşekkür ediyoruz.. ☺️

  2. Yunus Emre EROĞLU 4 hafta ago
    Reply

    Diyagonal çizgiler, altın oran ve renkler… Kompozosyonda aradığım prensipler.
    Elinize sağlık

  3. buyurburadanbakk 4 hafta ago
    Reply

    Akıcı dili ile bir solukta okuduğum faydalı bir makale. Teşekkür ederim.

  4. Ali şarman 4 hafta ago
    Reply

    Merhaba emegine saglik. Kurallara gelince bilipte bilnenrzlikten gelmek daha yaratici olabilir bence. Kurallar asiri uygulanirsa yaraticiligi engellenez mi ? Yaratmak bir nebze icindeki bir anlik cosku , histir bence. Dogadayken bir sey gordugunuzde onu dusundugunuz gibi cekmek istetdiniz. Ama bunu bekletir dusunurseniz o yaraticilik teknige donusecek ve istediginiz hayal urunu olusmayacsktir. Saygilar sevgiler

    • Enis Yavuz 4 hafta ago
      Reply

      Merhaba, kesinlikle size katılıyorum.. Kuralları bilmemek ve bilinçsiz fotoğraf çekmek ne kadar kötüyse. Kuralları bilip onları ne zaman görmezden geleceğinizi bilmemek de aynıdır.

      Yaratıcılığı doğrudan etkileyecektir 🙂

  5. Esra Ergün 4 hafta ago
    Reply

    Genelde teori olarak okusakta, o an öyle bir aşka gelip heyecanlanıyoruz ki teorilerin hepsi yerle bir olup o an sadece o gördüğümüze kilitleniyoruz. Ama yine de her ne kadar heyecan yapsakta bilinçte yer ediyor. Ondan dolayı yazılarınız için, emek verip paylaşım yaptığınız için teşekkürler. 😊

Söze Katıl, Yorum Bırak

Konuyla ilgili görüşlerini bu alandan paylaşır mısın?.

error: içerik telif hakları ile korunmakta