En Sık Yapılan 4 Kompozisyon Hatası ve Çözümü

by

İyi bir fotoğraf çıkartmak için düşünülmesi gereken çok şey vardır. Işıklandırma, çerçeveleme, ön plan ve arka plan gibi konular hakkında bazen düşünemeden fotoğrafı çekmiş bulunuyoruz.  Bununla birlikte makinenizin LCD ekranında oldukça iyi görünen çekimlerin evdeki bilgisayar ekranınızda çok kötü olduğunu fark edebilirsiniz.  Bunu göz önünde bulundurarak, birçok fotoğrafçıyı rahatsız eden dört kompozisyon sorununu bir araya getirdim, aynı zamanda her sorunun çözümlerini de eklemeyi ihmal etmedim.

Sorun 1 : Arka Planda Çok Fazla Ayrıntı

 

Belki de en yaygın kompozisyon sorunu, detaylarla dolu bir arka plandır. Örneğin, yukarıdaki fotoğrafta, ağaçların, duvarların ve parlak gökyüzün gözünüzü nasıl özneden uzaklaştırdığına dikkat edin. Bu hata, herhangi bir türde fotoğraf çekerken yapılabilecek bir hata fakat özellikle portre fotoğraflarda ciddi bir dikkat kaybı yaşamaya sebep olan bir durum. Bu hatayı genelde hızlı davrandığımız için yaparız. İzleyicileri ana konudan uzaklaştıracak herhangi bir nesneyi arka planda tutmak hatadır.

 

 

Çözüm : Acele etmemek!

Çoğu zaman yeterince vaktiniz olmayabilir fakat bir kaç saniye daha yavaş davranarak arka planınızı iyi değerlendirin. Bazı durumlarda bir kaç farklı açı deneyerek arka plandaki gürültüden kurtulmaya çalışın. Fotoğrafçılık söz konusu olduğunda zamanlama her durumda önemlidir bazen hızlı davranmak gerekirken bazen de oldukça sakin ve acele etmemek fayda sağlar.

Modelinizi hazırladıktan sonra gözünüz çevredeki dikkat dağıtacak unsurları aramalı ve onları görünmeyecek hale getirmelisiniz. Modeli başka yere konumlandırmak ya da daha farklı bir alan derinliği yaratarak arka planı yok etmek iyi birer çözüm alternatifi olabilir.

 

Sorun 2 : Fotoğrafta Çok Fazla Detay Olması

Yukarıdaki soruna benzer bir sorun da fotoğrafın tamamında aşırı ayrıntı olmasıdır. Genellikle bu kompozisyon hatasını manzara fotoğrafçıları çok sık yaparlar. Sorun şu ki, gerçek hayatta bir sahneye baktığınız zaman gözünüz otomatik olarak bir çok şeyi görmezden gelir. Yalnızca görüş alanınızdaki şeyleri görürsünüz.  Ancak aynı sahneyi çektiğinizde, geniş açılı bir objektifle çekim yaptığınızı varsayarsak, izleyicilere çok geniş bir alan ve bir çok ayrıntı sunmuş olursunuz. Yukarıdaki fotoğrafta olduğu gibi çok karışık bir görüntü ortaya çıkabilir. Nehir, kaya oluşumları, ağaçlar, manzaradaki diğer detaylar ve güçlü bir konunun eksikliği arasında bu fotoğraf biraz karışıklıktır.

Çözüm : Vinyet etkisini bilerek çekmek!

Tek bir görüntüde gördüğünüz her şeyi yakalamaya çalışmak yerine, daha küçük bir alanını öne çıkartarak fotoğrafını çekmeyi deneyin. Fotoğrafın kenarlarındaki objeler ya da görmek istemediğiniz şeyleri bilerek kadrajınızı ayarlamanız sizi bu karmaşıklıktan kurtaracaktır.

Başka bir numara, görüntüyü siyah beyaza çevirmektir. Fotoğrafın rengini yok ederek, fotoğrafı hemen karmaşıklıktan kurtarabilirsiniz.

 

Sorun 3 : Boyutsuzluk / Az Derinlik

 

Fotoğrafçıların uğraşmak zorunda kaldıkları bir diğer kompozisyon problemi, hayattaki üç boyutlu bir sahneyi iki boyutlu bir fotoğrafta aktarmaktır. Çoğu zaman, gözlerinizle gördüğünüz sahneler fotoğraflarınızda aynısı gibi görünmüyor. Düz ve cansız görünebiliyorlar  bunun nedeni görüntü derinliğini veren unsurların olmamasıdır. Bu, portrelerden, manzaralara, sokak fotoğrafçılığına ve aradaki her türlü fotoğraf için sorun oluşturabilir.

Yukarıdaki fotoğrafta derinliği belirtmek için hiçbir şeyin olmadığına  dikkat edin. Boyut belirtmek için ön plan veya arka plan unsurları olmadan, ağaç (ve bir bütün olarak fotoğraf) düz görünüyor.
Çözüm : Derinlik Katmak

Portre çekiyorsanız, nesneyi arka plandan ayırmaya yardımcı olması için arka planı sığ bir alan derinliği ile bulanıklaştırın.  Manzara fotoğrafı çekiyorsanız, boyutu belirtmek için ön plana ilgiyi arttıracak bir konu ekleyin. Ayrıca, fotorğafın alt tarafına yani seyirciye yakın olan tarafında ki çizgileri, izleyicinin gözünü ön plandan arka plana yönlendirmek için kullanabilirsiniz.

Başka bir numara da bakış açınızı değiştirmektir.  Çok daha aşağıdan ya da biraz daha yukarıdan çekimler yaparak üç boyutlu bir his uyandırabilirsiniz. Yukarıdaki fotoğraf bu çözüm yollarına iyi bir örnektir. Hem yüksek ve eğik bir bakış açısıyla çekilmiş hemde ön tarafta yer alan kayalar yukarıya doğru genişliyor ve gözü şelale ve orta alandaki manzaraya bakmaya zorluyor. Böylece düz ve statik bir fotoğraf yerine üç boyutlu ve derinliği olan dinamik bir fotoğraf elde etmiş oluyoruz.

Sorun 4 : Ortadaki Konular

 

Aslında bazı durumlarda bu tarz konunun orta yerde olduğu fotoğraflar kabul edilebilir. Fakat bir çok fotoğrafçı ve güzel sanatlarla ilgilenen insanlar için bu tam bir hatadır. Bu tür nesnelerin tam orta yerde olduğu fotoğraflar çok statiktir ve öncesi ya da sonrası yokmuş gibi bir hissizlik verir. Başka bir deyişle, izleyicinin gözü doğrudan konuyla ilgilidir ve çektiğiniz fotoğrafın kadrajına, mesajına, ya da hiçbir alanına bakmazlar. Yalnızca ortadaki nesneye bakarlar ve fotoğrafa bakmayı bırakırlar.

 

Çözüm : Altın Oran! (evet bu blogtaki bir çok yazıda denk geldiğimiz meşhur kuralımız.)

1/3 kuralını (veya Altın Oran) kullanarak, daha dinamik bir sahne yaratabilirsiniz. Nesneyi yani ana konunuzu fotoğrafın sağına ya da soluna veya yukarıya ya da aşağıya doğru kaydırarak dinamik bir alan elde edebilirsiniz.  Bu yalnızca dinamiklik değil daha dengeli bir fotoğraf elde etmenizi sağlar. Bu, bir tarafın görsel ağırlığının, yukarıdaki fotoğrafta görüldüğü gibi diğer taraftaki negatif boşluk ile dengelenmesi anlamına gelir. Bu stratejinin sağladığı ilgi, görüntülerinizin daha doğal bir hisse yol açarak, izleyiciyi daha fazla fotoğrafınıza bakmasını sağlamasıdır.

 

Artık karmaşık bir arka plan veya karmaşık bir fotoğraf, derinliği olmayan görüntüler veya çerçevenin ortasındaki konu ile fotoğrafçıların bu tür çekimlere olan yaklaşımını biliyorsunuz. Bunlar dışında bir kompozisyon hatası sayılabilecek olumsuz örnekler mevcuttur. Lütfen siz de kendi tecrübe ettiğiniz kompozisyon hatalarını ve onları nasıl çözdüğünüz aşağıya yorum olarak bırakın. Bilgi paylaştıkça değer kazanır 🙂

 

 

 

Atıflar:  Görsel 1 : Christopher-Hesse   Görsel 2 :mihailomilovanovic  Görsel 3:  ppart  Görsel 4 : Thomas_Zsebok_Images  Görsel 5:  Byrdyak  Görsel 6 : anderm  Görsel 7 :  Grigorii_Pisotckii  Görsel 8 :  pchoui

Belki Bu Gönderiler İlgini Çeker ?